wtorek, 4 lutego 2014

Modernizacja kolejowego mostu nad Nysą Łużycką

Dzisiaj byliśmy na symbolicznym otwarciu zabytkowego mostu kolejowego nad Nysą Łużycka pomiędzy Zgorzelcem, a Görlitz. Oficjalnie na ten temat na zgorzelec.info: Pociągi pojadą szybciej zabytkowym wiaduktem. Doczekamy się wreszcie iluminacji obiektu?

Tutaj jednak krótka historia mostu, kilka fotek nie opublikowanych w dzienniku i oczywiście garść ploteczek ;) 

Kolejowy most w Zgorzelcu o długości prawie 450 m, przekracza dolinę Nysy Łużyckiej. Został zbudowany w latach 1844-1847 (architekt Gustav Kießler) i odbudowany w roku 1953. Konstrukcję nośną stanowią przyczółki kamienne oraz 30 przęseł łukowych, opartych na 27 kamiennych i 2 betonowych filarach. Poszczególne przęsła i sekcje oddzielone są masywnymi filarami o szerokości od 1,90 m do 6,90 m i wysokości do 30 m. Największą rozpiętość mają 3 przęsła nurtowe po 22,20 m; Most usytuowany jest w ciągu komunikacyjnym leżącym w III Paneuropejskim korytarzu transportowym (ciąg kolejowy E 30). (źródło PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.) 

Ploteczki
Wybraliśmy się tam, bo czytelnicy donieśli nam, że z jednej strony otwarcie na terenie Goerlitz, a z drugiej most jako cały obiekt jest gruntownie zmodernizowany tylko w małym fragmencie niemieckim. Jak się okazuje zmodernizowano całą trakcję, a budowlę tylko we fragmencie po stronie naszych zachodnich sąsiadów. Strona polska ma ruszyć w okresie od marca do czerwca. Po naszej stronie wielkie gruzowisko jak i gzymsy porośnięte trawą i krzewami (widać na jednym ze zdjęć), ale taki przebieg prac związany miał być z tym, że nasi nie dawali sobie rady z niemieckim DB (koleją) i chcieli mieć ich jak najszybciej z głowy. Jak widać więc, uśmiechy i uściski dłoni to jedno, a rzeczywistość to zupełnie inna sprawa.

Podczas spotkania poruszono sprawę iluminacji mostu. Z tego co wiem, spawie są przeciwni Niemcy, ale temat wywołał burmistrz Zgorzelca i niemiecki szef Goerlitz, obiecał przystąpić do rozmów.

Jest jednak jeden problem, most jest tak zarośnięty, że polskiej strony latem niemal nie widać. Nie powinno być jednak kłopotu z uzyskaniem zgody na wycinkę, ale zapewne pojawi się cała masa protestujących więc temat raczej upadnie, a szkoda. Szef Zgorzelca - Rafał Gronicz tłumaczył mi, że z wycinką czy przerzedzeniem drzew może być kłopot jeżeli drzewa rosną na prywatnym terenie, ale jak się dowiadywałem (nieoficjalnie) nie ma takiej opcji.

Zmodernizowana trakcja: 

Most w sepii:

Szersza perspektywa:

Tutaj widać granicę pomiędzy polską a niemiecką stroną:


Siegfried Deinege - burmistrz Goerlitz (na pierwszym planie Rafał Gronicz - burmistrz Zgorzelca):

Przedstawiciel niemieckiego DB:

Przyczajony tygrys, ukryty smok, czyli TVP w akcji:

Zbigniew Gzik - PKP:



Najwidoczniej mowy były za długie i Burmistrz Goerlitz przysnął w ciepłych promieniach słonka:

Obaj burmistrzowie:

Widok z tarasu naprawdę piękny:

A kuku:

No i poszło:

6 komentarzy:

  1. Utrudnili fotografom robotę tym plenerem pod słońce ;)
    Paradoksalnie Niemcy przeciwni iluminacji, a najwięcej by zyskali - bo z ich strony najładniej widać cały obiekt...
    Swoją drogą pogoda na otwarcie była super :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nic nie mów! Dobrze że matryca ma w mirę dobra rozpiętość tonalną ;) Ale 85tka w takich warunkach bez doświetlenia (szkoda, że nie wziąłem lampy) aberrowała okrutnie :) Acha - nie zapomnij wpaść o fanty :D

      Usuń
  2. Fanty...fantastyczne !!!
    Dzięki raz jeszcze :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pewnie, że piękny. Mało takich w Kraju nad Wisłą:)))))

    OdpowiedzUsuń