Dzisiaj byliśmy na symbolicznym otwarciu zabytkowego mostu kolejowego nad Nysą Łużycka pomiędzy Zgorzelcem, a Görlitz. Oficjalnie na ten temat na zgorzelec.info: Pociągi pojadą szybciej zabytkowym wiaduktem. Doczekamy się wreszcie iluminacji obiektu?
Tutaj jednak krótka historia mostu, kilka fotek nie opublikowanych w dzienniku i oczywiście garść ploteczek ;)
Kolejowy most w Zgorzelcu o długości prawie 450 m, przekracza dolinę Nysy Łużyckiej. Został zbudowany w latach 1844-1847 (architekt Gustav Kießler) i odbudowany w roku 1953. Konstrukcję nośną stanowią przyczółki kamienne oraz 30 przęseł łukowych, opartych na 27 kamiennych i 2 betonowych filarach. Poszczególne przęsła i sekcje oddzielone są masywnymi filarami o szerokości od 1,90 m do 6,90 m i wysokości do 30 m. Największą rozpiętość mają 3 przęsła nurtowe po 22,20 m; Most usytuowany jest w ciągu komunikacyjnym leżącym w III Paneuropejskim korytarzu transportowym (ciąg kolejowy E 30). (źródło PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.)
Ploteczki
Wybraliśmy się tam, bo czytelnicy donieśli nam, że z jednej strony otwarcie na terenie Goerlitz, a z drugiej most jako cały obiekt jest gruntownie zmodernizowany tylko w małym fragmencie niemieckim. Jak się okazuje zmodernizowano całą trakcję, a budowlę tylko we fragmencie po stronie naszych zachodnich sąsiadów. Strona polska ma ruszyć w okresie od marca do czerwca. Po naszej stronie wielkie gruzowisko jak i gzymsy porośnięte trawą i krzewami (widać na jednym ze zdjęć), ale taki przebieg prac związany miał być z tym, że nasi nie dawali sobie rady z niemieckim DB (koleją) i chcieli mieć ich jak najszybciej z głowy. Jak widać więc, uśmiechy i uściski dłoni to jedno, a rzeczywistość to zupełnie inna sprawa.
Podczas spotkania poruszono sprawę iluminacji mostu. Z tego co wiem, spawie są przeciwni Niemcy, ale temat wywołał burmistrz Zgorzelca i niemiecki szef Goerlitz, obiecał przystąpić do rozmów.
Jest jednak jeden problem, most jest tak zarośnięty, że polskiej strony latem niemal nie widać. Nie powinno być jednak kłopotu z uzyskaniem zgody na wycinkę, ale zapewne pojawi się cała masa protestujących więc temat raczej upadnie, a szkoda. Szef Zgorzelca - Rafał Gronicz tłumaczył mi, że z wycinką czy przerzedzeniem drzew może być kłopot jeżeli drzewa rosną na prywatnym terenie, ale jak się dowiadywałem (nieoficjalnie) nie ma takiej opcji.
Zmodernizowana trakcja:
Szersza perspektywa:
Tutaj widać granicę pomiędzy polską a niemiecką stroną:
Siegfried Deinege - burmistrz Goerlitz (na pierwszym planie Rafał Gronicz - burmistrz Zgorzelca):
Przedstawiciel niemieckiego DB:
Przyczajony tygrys, ukryty smok, czyli TVP w akcji:
Zbigniew Gzik - PKP:
Najwidoczniej mowy były za długie i Burmistrz Goerlitz przysnął w ciepłych promieniach słonka:
Obaj burmistrzowie:
Widok z tarasu naprawdę piękny:
A kuku:
No i poszło:
Utrudnili fotografom robotę tym plenerem pod słońce ;)
OdpowiedzUsuńParadoksalnie Niemcy przeciwni iluminacji, a najwięcej by zyskali - bo z ich strony najładniej widać cały obiekt...
Swoją drogą pogoda na otwarcie była super :)
Nawet nic nie mów! Dobrze że matryca ma w mirę dobra rozpiętość tonalną ;) Ale 85tka w takich warunkach bez doświetlenia (szkoda, że nie wziąłem lampy) aberrowała okrutnie :) Acha - nie zapomnij wpaść o fanty :D
UsuńFanty...fantastyczne !!!
OdpowiedzUsuńDzięki raz jeszcze :)
Piękny jest ten most!
OdpowiedzUsuńPewnie, że piękny. Mało takich w Kraju nad Wisłą:)))))
OdpowiedzUsuńNad Wisłą to w ogóle niet:)
Usuń